اقدام مقاومت اسلامی عراق در هدف قرار دادن پایگاه البرج ۲۲ زمینه ای برای اخراج کامل آنها در منطقه خواهد بود. این ضربه بیانگر ریل گذاری جدید مقاومت در منطقه است و اینکه مقاومت تصمیم خود برای گسترش دامنه درگیری با ائتلاف غربی- عبری گرفته است

هزینه ماجراجویی/ سیدهادی سید افقهی از دلایل اهمیت حمله کم سابقه مقاومت به پایگاه نظامی آمریکا در اردن می گوید

 شامگاه یکشنبه بود که فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه (سنتکام) رسما مرگ ۳ نظامی و زخمی شدن بیش از ۳۰ تن دیگر از پرسنل این کشور - حال ۸ نفر از زخمی‌ها وخیم است - در جریان حمله پهپادی به پایگاه ایالات متحده در مرز اردن با سوریه را تایید کرد. حادثه در پایگاه «برج ۲۲» رخ داده؛ نقطه ای راهبردی در شمال شرق اردن و در نزدیکی مرز سوریه و عراق که فاصله اندکی نیز با پایگاه بزرگ «التنف» در سوریه دارد.

این بیشترین میزان تلفاتی است که آمریکا پس از جنگ غزه به آن اعتراف می‌کند. در پی آن هم جو بایدن به سرعت با موضع گیری حمله را گردن ایران انداخته و از پاسخ به جمهوری اسلامی در زمان و مکان مناسب سخن راند. اما هنوز ساعاتی از اتهام زنی ها علیه کشورمان نگذشته بود که مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

تاکنون بیش از ۱۷۸ عملیات علیه نیروهای ایالات متحده و ائتلاف در عراق و سوریه صورت گرفته است.  همزمان انصارالله یمن نیز پس از تشکیل ائتلاف توسط آمریکا و انگلیس، بر دامنه عملیات خود علیه دو کشور مذکور افزوده بطوری که در دو هفته اخیر سه کشتی انگلیسی و چهار شناور و ناو آمریکایی از سوی مبارزان یمنی هدف قرار گرفته است. اتفاقات اخیر ظاهرا از تصمیم جبهه مقاومت برای گسترش دامنه درگیری با اشغالگران آمریکایی در منطقه حکایت دارد. اینکه این روند تا چه حد و کجا ادامه پیدا خواهد کرد را در گفت و گو با سیدهادی سیدافقهی تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل به بحث گذاشته ایم.

سیدهادی سیدافقهی
سیدهادی سیدافقهی

 حمله کم سابقه مقاومت به پایگاه آمریکا در اردن چه معنایی دارد؟

این نکته روشن است که ایالات متحده در حال پرداخت هزینه ماجراجویی های خود در منطقه غرب آسیا است. در واقع تنها دلیل حملات پهپادی و موشکی به پایگاه های آنها حمایت از رژیم صهیونیستی نیست بلکه این اقدامات به دلیل اشغال نظامی عراق و افغانستان از سال ۲۰۰۳ میلادی است که بدون مجوز از شورای امنیت به این دو کشور حمله نظامی انجام داد. طی ۲۰سال اخیر تعداد پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه چند برابر شده و این کشور در امور سیاسی، امنیتی، اقتصای کشورهای مختلف دخالت می کند. از سوی دیگر همواره به دنبال ایجاد جنگ های طایفه ای و نیابتی در بین کشورهای اسلامی بوده است. در واقع این میراث جهنمی آمریکا از یک نقطه ای سرباز خواهد کرد و باعث واکنش نیروهای مقاومت خواهد شد.

ضربه اخیر به این پایگاه از چند جهت دارای اهمیت است؛ نخست اینکه تا به امروز هیچ موشک و پهپادی به سوی این منطقه شلیک نشده بود و حتی در زمان راه اندازی آن واشنگتن با روسیه هماهنگی هایی به بهانه مقابله با داعش انجام داده بود. اما در حمله غافلگیرانه  نیروهای مقاومت عراق به البرج۲۲ تعداد زیادی از سربازان آمریکایی کشته و زخمی شدند و این دارای اهمیت بسیار است. دومین نکته ای که باید به آن اشاره کرد؛ این پایگاه در محدوده در یک نقطه راهبردی واقع شده و از سوی دیگر مکان حضور تمامی نخبگان نظامی در عرصه های امنیتی، هوایی و عملیاتی  و نیز کارشناسان عالی رتبه شنود حضور داشتند. اقدام مقاومت اسلامی عراق در هدف قرار دادن پایگاه البرج ۲۲ آمریکا در اردن زمینه ای برای اخراج کامل آنها در منطقه خواهد بود. این ضربه بیانگر ریل گذاری جدید مقاومت در منطقه است و اینکه مقاومت تصمیم خود برای گسترش دامنه درگیری با ائتلاف غربی- عبری گرفته است.

هزینه ماجراجویی / سیدهادی سید افقهی از دلایل اهمیت حمله کم سابقه مقاومت به پایگاه نظامی آمریکا در اردن می گوید

چرا جبهه مقاومت طی ماه های اخیر حملات خود را بر علیه نیروهای آمریکایی شدت داده است؟

امروز آمریکایی ها بصورت وقیحانه از نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه حمایت می کنند و تمامی قطعنامه های ضد اسرائیلی در مجمع سازمان ملل و شورای امنیت را وتو می کنند و همین امر منجر به تنش در منطقه است. پس محور مقاومت وظیفه خود می داند که از حماس و جهاد اسلامی در برابر رژیم تا بن دندان مسلح و آپارتاید اسرائیل دفاع کند. البته در طی سال های اخیر آمریکایی ها بارها پایگاه های ارتش عراق و حشدالشعبی را مورد هدف قرار دادند و بسیاری از فرماندهان مقاومت به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند. واشنگتن در ده سال اخیر بصورت آشکارا از داعش حمایت می کرد و حتی در حال حاضر به دنبال احیای این گروه تروریستی است. این معادله باید در منطقه تغییر کند. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دوران بزن در رو آمریکا  تمام شده است، امروز ارتش  ایالات متحده آمریکا در هیچ نقطه ای در غرب آسیا امنیت ندارد و در واقع هیمنه پوشالی این رژیم تروریستی فرو ریخته است.

دلیل اتهام زنی واشنگتن به تهران در باره این اتفاق چیست؟

این نخستین بار نیست که آمریکایی ها به ایران اتهام می زنند و تاکید دارند ایران  محور مقاومت را مسلح  و آموزش می دهد در حالی که تصمیم گیری، طراحی عملیات ها و زمان ضربه بر عهده خود نیروهای مقاومت است. البته رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند ما به مستضعفین و انسان های آزاده در جهان کمک می کنیم همانگونه که آمریکا به رژیم صهیونیستی کمک مالی و تسلیحاتی می دهد. اما رفتار متناقص آمریکا در قبال ایران جنگ روانی است که می خواهند بر علیه کشورمان ایجاد نمایند و از سوی دیگر می خواهند دست آوردهای محور مقاومت را تضعیف نمایند امری که هرگز موفق به انجام آن خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.